
Наслідки боротьби з поширенням епідемії SARS-CoV-2: скільки втратить Національний фонд охорони здоров’я Польщі?
Думка аналітиків
У найближчі місяці Національний фонд охорони здоров’я (NFZ) може зіткнутися із проблемою дефіциту доходу. Основні причини – зменшення внесків до системи охорони здоров’я, головним чином, через наслідки заходів, спрямованих на протидію поширенню епідемії SARS-CoV-2, та зростаючий державний борг.
Сьогодні вже очевидно, що в 2021 р. Уряд Польщі буде змушений вирішувати питання, які витрати скоротити, щоб виконати вимоги Закону про мінімальне фінансування охорони здоров’я?
У травні 2020 р. державне агентство Public Policy, яке спеціалізується на аналізі стану системи охорони здоров’я, опублікувало дані, що свідчать про зменшення внесків Інституту соціального страхування в NFZ на 1,3–1,6 млрд злотих від запланованого обсягу.
Також у дослідженні прогнозується, що доходи NFZ у 2020 р. можуть зменшитися на 3,7–14,8 млрд злотих. Більш точна оцінка дефіциту доходу стане можливою після публікації даних за макроекономічними показниками за II кв. поточного року. Як нагадують автори дослідження, внески до системи медичного страхування залишаються основним джерелом фінансування польської системи охорони здоров’я. Хоча рішення уряду в останні роки й були спрямовані на збільшення участі держави у фінансуванні охорони здоров’я до 6 % ВВП, однак рівень заробітних плат і зайнятість в економіці є на сьогодні провідними факторами, що визначають фінансові можливості НФЗ.
На думку аналітиків, значне зменшення доходів зі стратегічного джерела може означати серйозну загрозу для забезпечення запланованих витрат на охорону здоров’я. «Зобов’язання NFZ не можна обмежувати значною мірою, а це означає, що необхідно буде доповнити доходи Фонду за рахунок коштів із державного бюджету», – повідомив Войцех Вишневськи, президент ради Public Policy.
Водночас серед макроекономічних факторів, які можуть вплинути на стан NFZ, аналітики називають зростаючий державний борг. Може виявитися, що його динаміка в 2020 р. вимагатиме значного скорочення бюджетних видатків або змін у системі оподаткування.
«На сьогодні дані ринку праці не є драматичними, однак зниження виручки NFZ є значним. Звільнення від внесків до системи медичного страхування та інші податкові пільги, пов’язані з антикризовим щитом, ще більше обтяжують фінансові прогнози Фонду. Навіть найоптимістичніші очікування щодо виручки NFZ у 2020 р. викликають занепокоєння», – говорить Войцех Вишневськи.
Коментар віце-президента NFZ
Прогнози аналітиків частково підтвердив віце-президент NFZ Бернард Вашько. Однак, на його думку, оцінка втрати в 14 млрд злотих занадто песимістична. Віце-президент NFZ нагадав, що діючі нормативні акти передбачають компенсацію Фонду з державного бюджету. «Гарантії антикризового щита означають, що всі втрати NFZ будуть компенсовані», – сказав Бернард Вашько.
Він нагадав, що Закон передбачає мінімальний поріг фінансування охорони здоров’я на рівні 6 % від ВВП. Втрата доходів Фонду від внесків буде компенсована субсидією з державного бюджету для виконання вимог цього Закону. Тим більше що фінансовий план NFZ на 2020 р. не передбачає необхідності поповнення ресурсів із державного бюджету.
А що на фармринку?
Що стосується фармацевтичної промисловості, то в цьому сегменті занепокоєння викликає скорочення аптечного ринку в основному через утруднений доступ до лікарів. Про це повідомила Ірена Рей, президент Польської торгової палати. Також вона зазначила, що МОЗ на сьогодні не має чіткого плану щодо подальшої стратегії розвитку системи охорони здоров’я в нових реаліях.
За поляків можна не хвилюватися
На завершення додамо, що Закон про 6 % ВВП на охорону здоров’я – це державна гарантія нормального рівня фінансування охорони здоров’я, яка відсутня в Росії, Україні та Білорусі. Для порівняння: у поточному році в Росії державні витрати на медицину становитимуть 2,9 % ВВП, в Україні – 2,6 % ВВП, Білорусі – близько 4 %. При цьому Польща випереджає за рівнем ВВП Росію, а тим більше Україну та Білорусь, а її система охорони здоров’я вільна від корупції.