«На що скаржитеся?». У 2020 р. польські пацієнти більше скаржилися омбудсменові, ніж раніше

«На що скаржитеся?». У 2020 р. польські пацієнти більше скаржилися омбудсменові, ніж раніше

Недавно парламентський комітет з охорони здоров’я заслухав звіт омбудсмена у справах пацієнтів Бартоломея Хмеловця про дотримання прав пацієнтів у Польщі в 2021 р. Звіт показує, що в 2021 р. проти 2020 р. кількість скарг від пацієнтів збільшилася на 30 тис. Більшість із них стосувалися низької доступності медичних послуг.

У цілому період пандемії ознаменувався збільшенням кількості скарг від пацієнтів, а в 2022 р. відзначається зменшення їх кількості. Бартоломей Хмеловець звернув увагу на необхідність збільшення фінансування служби охорони здоров’я. «Обмежений доступ до всебічної та скоординованої медичної допомоги є постійною проблемою для системи охорони здоров’я й потребує інтенсивних подальших дій», — підкреслив він.

Омбудсмен повідомив, що в 2021 р. у Польщі відзначалися проблеми з доступністю медичних послуг як на рівні первинної медико-санітарної допомоги, так і в шпитальній ланці. Пацієнти повідомляли про проблеми з реєстрацією на візит до лікаря поліклініки, про відмови лікарів у відвідуванні пацієнтів вдома, про скасування планових процедур та операцій.

Крім того, часто скарги виникали із приводу заборони відвідувань госпіталізованих пацієнтів рідними та заборони на участь у сімейних пологах. Однак ці заборони були обґрунтовані та пов’язані з карантинними обмеженнями.

Омбудсмен повідомив, що Компенсаційний фонд вакцинації прийняв більше 130 рішень із приводу виникнення важких побічних реакцій після вакцинації проти COVID-19. Пацієнтам, які їх перенесли, виплачено більш 3 млн зл.

Сумарно в 2021 р. омбудсмен одержав 141 тис. повідомлень (скарг і запитів) через Інформаційно-телефонний центр пацієнтів, а також у вигляді листів. Крім скарг, пов’язаних із доступністю медичних послуг, пацієнти часто повідомляють про порушення їх права на інформацію, права на згоду на надання медичних послуг і права на повагу до приватного та сімейного життя.

Щодо медичних помилок і несприятливих подій Бартоломей Хмеловець зазначив, що «наразі небажані явища в Польщі систематично не реєструються й системно не аналізуються». За його словами, досвід західних країн підтверджує, що впровадження такого виду моніторингу дозволяє уникнути до 50 % серйозних несприятливих подій, тобто смерті або серйозної шкоди для здоров’я.

Наприклад, у США лікарські помилки та несприятливі події викликають 44–100 тис. передчасних смертей на рік. У Німеччині кількість передчасних смертей, викликаних несприятливими подіями, становить близько 20 тис./рік.

За аналізами Центру моніторингу якості в Польщі виявилося, що всього 7 % госпіталізованих пацієнтів постраждали від лікарських помилок і небажаних явищ, пов’язаних із лікуванням, причому в більшості випадків ідеться про несерйозні наслідки. Це свідчить про те, що насправді якісного моніторингу в цій сфері не проводиться.

Зазначимо, що наразі на розгляді парламенту Польщі перебуває проєкт закону про якість у системі охорони здоров’я та безпеки пацієнтів. Даний документ передбачає створення загальнодержавної системи моніторингу небажаних явищ, пов’язаних із наданням медичної допомоги.

Також звертаємо увагу лікарів, які планують працювати в Польщі або вже працюють, на необхідність надання пацієнтові інформації, яка стосується лікування, у тому числі можливих побічних явищ, наслідків відмови від лікування, можливих альтернатив, у зрозумілій і доступній формі. Крім того, важливо не забувати про необхідність одержання письмової інформованої згоди пацієнта на проведення процедур або операцій підвищеного ризику.

1 Звезда2 Звезды3 Звезды4 Звезды5 Звезд (Пока оценок нет)
Loading...