
Мінімальна заробітна плата в секторі охорони здоров’я Польщі: міністерство підготувало проєкт після обговорення
У Польщі мінімальний розмір заробітної плати для кожної категорії працівників охорони здоров’я визначається щорічно відповідно до методики, затвердженої спеціальним законом. Підвищення зарплати відбувається з 1 липня. Її розмір залежить від середньої зарплати в економіці Польщі за минулий рік з урахуванням коефіцієнтів і затверджується законом.
Цього року підготовка проєкту закону про мінімальний розмір заробітних плат у секторі охорони здоров’я розпочалася в березні. Документ був оприлюднений для суспільного обговорення, яке тривало місяць. Після цього МОЗ підготував нову версію документа з урахуванням коментарів учасників суспільних консультацій, а міністр охорони здоров’я запропонував прем’єр-міністру розглянути його в рамках окремої процедури.
Додані до законопроєкту нові базові ставки з 1 липня 2022 р. мають такий вигляд:
- лікар і стоматолог зі спеціалізацією – 8 210 зл.;
- лікар і стоматолог без спеціалізації – 6 738 зл.;
- лікар-стажист – 5 379 зл.;
- магістр фармації – 7 304 зл.;
- медсестра – 5 775 зл.;
- медичний рятувальник – 5 323 зл.
Варто звернути увагу на те, що в проєкті закону пропонується встановити нові професійні групи. Наприклад, законопроєкт урівнює всіх лікарів-спеціалістів незалежно від рівня спеціалізації. Раніше найбільша базова ставка була передбачена для лікарів із 2-м рівнем спеціалізації. І Головна лікарська палата наполягала на тому, щоб диференціація між лікарями 1-го та 2-го рівня спеціалізації була збережена. Але чи виправдане це?
Річ у тім, що до 1999 р. у Польщі діяла дворівнева система спеціалізації. Після 2-3 років навчання лікареві присвоювався 1-й ступінь спеціалізації. Якщо він продовжував своє навчання, то отримував 2-й ступінь спеціалізації. На сьогодні середній вік лікаря в Польщі становить приблизно 50 років, це означає, що в системі працює багато лікарів, які здобували спеціалізацію до 1999 р. Вони звикли до диференціації і пропонований МОЗ підхід сприймають негативно.
Однак починаючи з 2000 р. лікарі в Польщі здобувають спеціалізацію в процесі резидентури, тривалість якої залежно від спеціальності становить від 4,5 до 6 років. Тобто в системі працює досить багато лікарів, які не сприймають диференціацію за рівнями спеціалізації. Вони фактично такі самі спеціалісти, як і ті, які здобули 2-й рівень спеціалізації до впровадження в Польщі резидентури.
У результаті вирівнювання мінімальних зарплат лікарів-спеціалістів для спеціалістів 1-го рівня з 1 липня поточного року базова ставка підвищиться на 2 009 зл., а для спеціалістів 2-го рівня – на 1 441 зл. і становитиме 8 210 зл.
У проєкті закону немає окремої групи «лікарі-резиденти». Імовірно, резиденти будуть відноситися до групи «лікарі без спеціалізації». Зазначимо, що наразі лікарі, які вирішили обрати спеціальність, особливо затребувану в Польщі та включену до списку так званих пріоритетних спеціальностей, одержують більшу базову ставку, ніж резиденти непріоритетних спеціальностей.
Виключення з переліку професійних груп лікарів-резидентів урівнює резидентів пріоритетних і непріоритетних спеціальностей, а також лікарів, які вирішили не вступати в резидентуру та залишитися в первинній ланці.
Поки що йдеться про проєкт закону. Його вже негативно оцінила Головна лікарська палата, але це було ще до зміни її керівництва. Подивимося, як відреагує на пропонований МОЗ проєкт новий голова Головної лікарської палати Лукаш Янковський. Але в будь-якому разі базові ставки в системі охорони здоров’я з 1 липня поточного року збільшаться.
Звертаємо увагу, що йдеться про мінімальну заробітну плату. Вона має на увазі мінімальну базову ставку за роботу в будні дні за тривалості робочого дня 7 год. 35 хв. Чергування, робота у вихідні та інші перепрацювання оплачуються окремо.