
Телемедицина в Польщі: NIL випустила рекомендації для врегулювання правових та етичних проблем
Після введення в Польщі карантинних заходів доступність лікарів амбулаторної ланки для пацієнтів різко зменшилася. Багато лікарів із метою захисту від зловісного вірусу перестали приймати пацієнтів і просто видають направлення дистанційно. Це викликало хвилю невдоволень серед пацієнтів. Наприклад, на сайті одного з регіональних відділень Національного фонду здоров’я (NFZ) пацієнти з обуренням запитують:
- Коли кабінети сімейних лікарів будуть нормально працювати?
- Коли медсестри та лікарі будуть виїжджати додому до тяжких лежачих пацієнтів?
- Я чекаю на прийом пульмонолога більше пів року у зв’язку з підозрою астми. Виявляється, буде телеконсультація. Хіба спірометрію можна зробити по телефону? І т. д.
На ці та подібні запитання NFZ відповідає, що з початку епідемії сімейним лікарям та іншим спеціалістам, які ведуть амбулаторний прийом, рекомендовано надавати телеконсультації. Однак лікарі не можуть повністю припинити амбулаторні консультації або відвідування вдома в тих випадках, коли це необхідно.
Донедавна в Польщі надання медичних послуг за допомогою засобів телемедицини було не врегульованим. Утім, після їхнього введення у зв’язку із загрозою епідемії виникло багато сумнівів відносно етичних аспектів, правової безпеки та технічних можливостей.
У відповідь на цей виклик група з телемедицини Вищої медичної ради в співпраці із членами Робочої групи з телемедицини підготувала керівні принципи, які включають 3 документи:
- Посібник із надання телемедичних послуг.
- Рекомендації щодо телемедичних послуг з урахуванням етичних аспектів.
- 10 кроків телемедичного візиту.
На засіданні 24 липня 2020 р. Президія Вищої медичної ради установила керівні принципи надання телемедичних послуг та рекомендувала лікарям і стоматологам використовувати їх у роботі.
Перша частина рекомендацій стосується правових аспектів телемедицини, у тому числі захисту персональних даних, надання телеконсультацій польськими лікарями пацієнтам, які перебувають за кордоном; відповідальності лікарів, пов’язаної з наданням телемедичних послуг; верифікації пацієнтів, принципів надання послуг телемедицини і т. д.
Зупинимося на деяких аспектах. Так, згідно з рекомендаціями лікар, надаючи телеконсультації, несе цивільну, професійну та кримінальну відповідальність. Щоб зменшити ризики, лікарям рекомендовано:
- інформувати пацієнта про обмеження, пов’язані з наданням медичних послуг на відстані, зокрема, зазначати симптоми, що виправдовують відвідування медичної установи для додаткових аналізів;
- звернути увагу на правильне використання пацієнтами медичних пристроїв, які дозволяють передавати інформацію, і надати їм необхідні інструкції;
- подбати про технічні умови, що дозволяють належним чином надавати телемедичні послуги, наприклад, якісне підключення до інтернету.
Цікаво, що верифікація пацієнта – це турбота лікаря, оскільки законодавство не дає опису точного способу перевірки особи пацієнта. Лікар повинен сам визначити, що людина, з якою був установлений зв’язок, напевно є пацієнтом, який повинен отримати телеконсультацію.
Рекомендації пропонують декілька способів для верифікації, у тому числі з використанням номера телефону, ідентифікаційного коду (PESEL), електронного кабінету пацієнта і т. д.
Під час телеконсультації лікар повинен:
- ретельно опитати пацієнта, оскільки правильно зібраний анамнез у більшості випадків дозволяє встановити попередній діагноз;
- закінчуючи телеконсультацію, надати рекомендації та переконатися, що пацієнт їх зрозумів;
- продиктувати номер е-рецепта та пояснити, як за ним отримати ліки;
- не закінчувати розмову, не переконавшись, що проблема пацієнта вирішена, для чого потрібно запитати: чи можу я ще чимось допомогти?
Друга частина рекомендацій присвячена етичним моментам телеконсультації. Серед іншого лікарям рекомендується розглядати інші способи надання медичних послуг, у випадку якщо способи комунікації, використовувані для телеконсультацій, не доступні пацієнтам.
Третя частина – це алгоритм дій лікаря під час надання телеконсультації. Він представлений у вигляді 10 кроків:
- Підготувати та перевірити обладнання та програмне забезпечення.
- Забезпечити конфіденційність розмови.
- Перевірити особу пацієнта та визначити місце його перебування.
- Надати інформацію про телеконсультацію та обмеження такого консультування.
- Бути професійним і відповідальним.
- Бути готовим до екстремальних ситуацій, наприклад, агресії з боку пацієнта.
- Надати пацієнтові необхідні документи, наприклад, е-рецепт, лікарняний і т. д.
- Переконатися, що пацієнт усе зрозумів.
- Зберегти медичну документацію.
- Вирішити технічні проблеми, наприклад, появу шкідливого програмного забезпечення або проблем із підключенням.
На завершення цієї публікації залишається лише додати, що загроза пандемії стала потужним стимулом для розвитку телемедицини. Безумовно, телеконсультації не можуть замінити особистий прийом у випадку, коли це необхідно. Тому NIL випустила рекомендації щодо надання телеконсультацій, у тому числі щоб нагадати лікарям про їхню відповідальність.