Новий законопроєкт про медичні кадри: що чекає на медсестер і фельдшерів у разі його схвалення?

Новий законопроєкт про медичні кадри: що чекає на медсестер і фельдшерів у разі його схвалення?

Як ми вже повідомляли, до Сейму Польщі внесено проєкт Закону, що передбачає істотну лібералізацію умов для працевлаштування не тільки лікарів і стоматологів, які здобули освіту за межами ЄС, але й середнього медичного персоналу. Ідеться про співробітників швидкої допомоги та медсестер.

У цій публікації ми розглянемо положення законопроєкту, що стосуються середнього медичного персоналу. Звертаємо увагу, що положення документа, у разі схвалення й набуття чинності, будуть діяти тільки в період оголошеної епідемії або епідемічної загрози.

Персонал швидкої допомоги

У Польщі існує поняття «медичний рятувальник» (ratownik medycznу). Це спеціаліст із вищою або середньою спеціальною освітою залежно від року закінчення. До 2013 р. таку освіту можна було здобути в поліцеальній школі. Після 2013 р., щоб працювати медичним рятувальником, треба закінчити вищу школу за даною спеціальністю.

Функціонал медичного рятувальника включає:

  • надання медичних послуг самостійно або за призначенням лікаря;
  • забезпечення безпеки людей на місці події;
  • транспортування пацієнтів із невідкладними станами;
  • надання психологічної підтримки в ситуації раптової небезпеки для здоров’я;
  • санітарна освіта та зміцнення здоров’я.

У країнах колишнього СРСР подібні функції виконують фельдшери швидкої допомоги. Тому донедавна їх дипломи в Польщі визнавалися. Однак, на жаль, на сьогодні автоматичного визнання вже немає.

Проєкт Закону у випадку його прийняття знову на час відкриє двері для фельдшерів із країн, що не є членами ЄС. Зокрема, згода на виконання вищезгаданих функцій буде надаватися за наявності:

  • диплома, виданого за межами території держав-членів ЄС, що підтверджує здобуття професії фельдшера;
  • документів, що підтверджують не менше 3 років професійного досвіду виконання функцій медичного рятувальника, набутого протягом останніх 5 років.

Згоду на роботу фельдшерові-іноземцеві буде видавати міністр на підставі наданих документів. А перевіряти ці документи буде національний консультант у галузі екстреної медицини. Термін дії рішення міністра – 5 років від моменту його винесення.

Документи разом із заявою можна буде подавати через консула. У випадку винесення міністром позитивного рішення, консул отримає відповідне повідомлення й видасть візу. Якщо в міністра виникнуть сумніву щодо достовірності документів, він звернеться до консула із проханням перевірити їх.

Фельдшер, який отримав позитивне рішення, буде працювати під наглядом лікаря або медичного рятувальника. Якщо ж міністр отримає інформацію, що діяльність фельдшера становить загрозу для життя пацієнта, то він негайно відкличе свою згоду.

Сумніви викликає можливість підтвердження диплома фельдшера після закінчення 5 років роботи в Польщі на підставі положень розглянутого законопроєкту. Справа в тому, що Закон Польщі про невідкладну медицину передбачає можливість отримання права на виконання професії медичного рятувальника за наявності в здобувача диплома, визнаного за рівнозначний з польським. А в Польщі диплом медичного рятувальника можна здобути тільки у вищій школі.

Медсестри та акушерки

Для медсестер та акушерок із країн, що не входять до ЄС, передбачені такі вимоги:

  • задекларувати знання польської мови на рівні, достатньому для виконання професійних обов’язків;
  • отримати довідку від польської медичної установи, яка буде містити інформацію про обсяг професійної діяльності та період планованого працевлаштування;
  • пройти в Польщі медогляд та отримати довідку про те, що стан здоров’я дозволяє працювати медсестрою або акушеркою;
  • мати не менше 3 років досвіду роботи медсестрою, набутого протягом останніх 5 років;
  • мати диплом медсестри, його переклад та апостиль, але якщо апостиль з якоїсь причини зробити неможливо, то міністр може відмовитися від даної вимоги.

Як у випадку з фельдшерами, перераховані вище документи будуть подаватися міністрові в тому числі через консула. Для ухвалення рішення міністр запитуватиме думку національного або воєводського консультантів у галузі сестринської справи. На підставі позитивного рішення міністра регіональні палати медсестер та акушерок будуть видавати право на виконання професії та вносити медсестру до реєстру.

Установа охорони здоров’я буде наймати медсестру на підставі трудового договору, причому, як і у випадку з лікарями, положення Трудового кодексу на нього поширюватися не будуть. Протягом першого року медсестра, прийнята на роботу за пропонованою законопроєктом схемою, буде працювати під наглядом досвідченої медсестри, призначеної керівником установи.

Законопроєкт передбачає, що медсестер та акушерок із країн, що не є членами ЄС, будуть приймати на роботу до установ, які спеціалізуються на лікуванні пацієнтів із COVID-19. Однак міністр зможе перенаправляти таку медсестру й до інших установ охорони здоров’я, які мають гостру потребу в середньому медперсоналі.

Договір із медсестрою буде укладатися строком не більше ніж на 5 років. За цей період вона зможе підтвердити свій диплом і скласти польську мову з метою отримання повного права на виконання професії.

P. S.: Польська медична спільнота сприйняла законопроєкт про медичні кадри досить вороже. Однак, як показує практика, у такому питанні, як боротьба з епідемією коронавірусу, депутати від правлячої партії готові проігнорувати думку органів професійного самоврядування. Головне тут – наявність «політичної волі».

1 Звезда2 Звезды3 Звезды4 Звезды5 Звезд (Пока оценок нет)
Loading...
Подпишись на новости медицины Польши