
Ставлення до абортів у польському суспільстві
Якщо ввести у пошуковику слово «аборт», перебуваючи в Польщі – з’являється реклама закордонних клінік, які «легально, швидко і безболісно» вирішать питання з вагітністю. У себе на батьківщині польські жінки не мають можливості зробити це законно. Шукати вихід доводиться в сусідніх країнах, здебільшого в Словаччині.
У Польщі проблема дозволеності абортів давно вийшла за межі медицини.
Історія питання
До 1932 року аборти в Польщі були заборонені абсолютно і без винятків. І це не дивно для країни з сильним впливом католицької церкви. Далі, з приходом нової ідеології, поступово почали відбуватися зміни в законодавстві: від дозволу на аборт за медичними показаннями до можливості такої маніпуляції просто за бажанням жінки (у радянські часи, починаючи з 1960-х). В 1958 році була введена поправка, яка дозволяла аборт, коли жінка знаходилась у «важких життєвих умовах».
Після виходу Польщі з-під впливу комуністичної ідеології питання абортів регулярно піднімається місцевими політиками і релігійними діячами. Римо-католицька і лютеранська церкви, політики правого спрямування методично здійснюють тиск на уряд з метою заборони абортів – за винятком, коли це єдиний спосіб врятувати життя вагітної. Преса називає таку політику «пролайф» («за життя»). Протилежних поглядів дотримуються політики лівого спрямування і всі, хто підтримує свободу репродуктивного вибору – вони виступають з політикою «прочойс» («за вибір»).
Чинний зараз в Польщі закон про аборти («Закон про планування сім’ї, захисту людського плоду і умови для легального аборту») 1993 року – це компроміс між прихильниками двох таборів. В ньому окреслено лише три особливі ситуації, які дозволяють зробити аборт: коли вагітність загрожує життю жінки, коли плід має серйозні вади розвитку і якщо вагітність настала внаслідок злочинних дій (згвалтування).
«Чорний понеділок»
Чергова хвиля суспільних дискусій почалася в кінці вересня 2016 року. Тоді польський парламент спробував прийняти законопроект, що мав на меті виключення і так нечисленних дозволів на переривання вагітності, окрім безпосередньої загрози життю матері. Також мали ввести кримінальну відповідальність – до 5 років позбавлення волі – для всіх учасників процесу: лікаря, вагітної і того, хто спонукав її до аборту чи якось сприяв цій процедурі. Цілком логічно, що законопроект отримав підтримку католицької церкви – яка, щоправда, виступила проти тюремних термінів для самих жінок.
Такі дії викликали протестний рух, який 3 жовтня 2016 року переріс у загальнонаціональну акцію, названу “Czarny Poniedziałek” («Чорний понеділок»). З соціальних мереж протести перейшли в реальне життя. Десятки тисяч людей, одягнених в чорне, вийшли на вулиці багатьох польських міст на масштабні демонстрації, висловлюючи незгоду із законопроектом і вимагаючи його скасування.
Окрім маніфестацій проводилося багато інших суспільних ініціатив: відкриті дні в багатьох організаціях, тренінги по саморозвитку, спільне читання книжок і приготування їжі. Деякі бізнесмени відкрито підтримали рух. Частина магазинів, кав’ярень, ресторанів вивісила інформацію, що вони страйкують і тому зачинені. Люди, які не могли страйкувати, приходили на роботу в усьому чорному: одяг саме цього кольору став символом протестів проти посилення закону.
«Біла» відповідь на «чорні» протести
Ті, хто не погоджувався з мотивами страйкуючих, натомість вдягалися у біле. А католицька церква не добирала слів, критикуючи своїх опонентів. Прихожан застерігали від пришестя «чорного Євангелія» і «цивілізації смерті».
«Цим дітям не дано побачити денного світла, пізнати любов у цьому житті. Їх вбивають там, де мало бути найбезпечніше для них місце – під серцем матері; де початок їхнього життя повинен був мати продовження, але не мав», – цитує преса одного зі священників.
Чим все закінчилося
5 жовтня комісія Сейму поставила на голосування питання щодо відмови від законопроекту. В той же день в Європейському Парламенті відбулася дискусія на тему становища жінки в Польщі. Зрештою на екстреному засіданні 6 жовтня 2016 року Сейм вирішив відхилити проект закону.
Суспільна думка
Зараз співвідношення обох частин суспільства приблизно рівне з невеликою перевагою противників абортів. У 90-х роках ситуація була протилежною, а перелом з переходом до сучасної картини відбувся в середині 2000-х, коли активно обговорювалися зміни до конституції, зокрема щодо абортів.
Польща залишається чи не єдиною країною Європи, де протидія абортам переважає над їх підтримкою, констатувала організація European Values Study в 2005 році. А за даними дослідження 2010 року, проведеного CBOS (Centrum Badania Opinii Społecznej, Варшава), сучасні погляди поляків відповідають діючому компромісному закону 1993 року.