
Польському уряду не вистачає лікарів, щоб дотриматися своїх обіцянок
Міністерство охорони здоров’я Польщі має намір із липня зняти обмеження на відвідування спеціалістів і надати людям 40+ пакет профілактичних оглядів. Вузьким місцем системи є нестача спеціалістів. Наприклад, у країні всього 1,6 тис. ендокринологів.
Міністр охорони здоров’я із цього приводу повідомив таке: «Ця програма дозволить кожному полякові старше 40 років пройти медичний огляд. Послуга складатиметься з пакета аналізів та обстежень, але спочатку пацієнт повинен заповнити анкету в режимі онлайн або за допомогою гарячої лінії».
Програма передбачає виконання досліджень для чоловіків і жінок. Участь у програмі добровільна. Пройти обстеження в рамках програми можна один раз, але пацієнтові надається право обрати установу охорони здоров’я, яка буде проводити діагностичні обстеження, серед установ, які підпишуть відповідний контракт із Національним фондом охорони здоров’я.
Плани МОЗ досить амбіційні, але можуть виявитися складними для виконання. Для реалізації програми може просто не вистачити спеціалістів. Проблема нестачі спеціалістів пояснюється в першу чергу небажанням лікарів працювати в державній системі охорони здоров’я. При цьому приватні спеціалізовані клініки все частіше відмовляються від контрактів із Національним фондом охорони здоров’я.
Про таку тенденцію свідчать звіти про діяльність Національного фонду охорони здоров’я. У 2017 р. договори з Фондом уклали 6 054 спеціалізовані клініки. У 2019 р. їхня кількість зменшилася до 5 815. Хоча в 2020 р. ситуація покращилася – Національний фонд охорони здоров’я підписав 6 390 контрактів із приватними спеціалізованими клініками.
Малгожата Галужка-Соботка, фахівець у галузі охорони здоров’я Вищої Школи Торгівлі та Права імені Річарда Лазарського, зазначила: «Державна система фінансування медичних послуг неконкурентоспроможна для лікарів. Черги до спеціалістів не зменшаться, як за помахом чарівної палички, навіть якщо обмеження будуть зняті. Рішення МОЗ повинні підкріплюватися фінансовою мотивацією».
Але навіть якщо міністерство вирішить підвищити винагороду для лікарів-спеціалістів, які візьмуть участь у програмі, їх може виявитися недостатньо. Реєстр Вищої лікарської палати демонструє істотний дефіцит спеціалістів. Так, наразі в Польщі провадять медичну діяльність:
- 1,5 тис. діабетологів;
- 5 тис. кардіологів;
- 4,5 тис. неврологів;
- 1,8 тис. ревматологів;
- 1,4 тис. урологів;
- 1 тис. онкологів;
- 1,6 тис. ендокринологів.
При цьому консультація ендокринолога може мати вирішальне значення для здоров’я жінок 40+, багато з яких мають проблеми з гормонами. Утім у деяких містах взагалі немає ендокринолога.
Томаш Зелінські, віце-президент Зелена-Гурської угоди вважає програму неефективною. За його словами, усі аналізи й обстеження, передбачені програмою, може призначити сімейний лікар. Різниця лише в тому, що пацієнт, який брав участь у програмі 40+, не буде відвідувати сімейного лікаря для отримання направлення на аналізи та обстеження. Але в остаточному підсумку все закінчиться візитом до сімейного лікаря.
Таким чином, польські лікарі та експерти скептично ставляться до пропонованої МОЗ програми профілактичних оглядів для осіб старше 40 років. Однак, судячи з рішучих настроїв у міністерстві, програма 40+ буде запущена. Тим більше що її реалізація передбачена програмою подальшого розвитку польської економіки «Новий курс», раніше представленої Урядом і правлячою партією. Кошти на «Новий курс» виділяє Єврокомісія з метою вирішення проблем, пов’язаних із пандемією коронавірусу.
У рамках програми 40+ Національний фонд охорони здоров’я додатково профінансує такі аналізи та дослідження: клінічний аналіз крові з лейкоцитарною формулою, концентрацію загального холестерину або контрольний ліпідний профіль, концентрацію глюкози в крові, рівень глікованого гемоглобіну HbA1c, рівень креатиніну в крові, загальний аналіз сечі, рівень сечової кислоти в крові та приховану кров у випорожненнях, оцінка регулярності серцевого ритму. Чоловіки будуть направлені на обстеження передміхурової залози. Що стосується обстеження жінок, то скринінг рака грудей і шийки матки передбачений окремими профілактичними програмами.
Згідно з оцінкою регулюючого впливу, реалізація програми повинна привести до виявлення факторів ризику для здоров’я людей певної вікової групи та раннього виявлення симптомів найпоширеніших захворювань – серцево-судинних, метаболічних та онкологічних.