
Лікарська політика в Польщі
Функціонування фармацевтичного бізнесу в Польщі має свої характерні особливості, продиктовані правилами ЄС і традиційною для країни політикою.
Першочерговим завданням є розвиток власної фармацевтичної промисловості, щоб знизити загальні витрати, збільшити трудову зайнятість та зробити препарати доступнішими для громадян. З цією метою введено систему державного регулювання цін на більш ніж 3000 препаратів: збитки постачальникам компенсуються з фонду страхування. Фіксовані оптові та роздрібні ціни дозволили зменшити витрати на державному рівні та відкрили польському фармацевтичному бізнесу можливості для рівної конкуренції: зараз його частка на ринку сягає 60%. Всі імпортні препарати повністю перепаковуються, а інформація, що супроводжує препарат, перекладається на польську мову.
Для контролю якості власної та імпортованої фармацевтичної продукції в 2002 році створено Управління реєстрації лікарських препаратів, медичних приладів і пристроїв, а також біоцидних речовин, що допущені до масового використання. Остання група має чотири підгрупи: дезінфектанти, консерванти, інсектициди та спеціалізовані речовини. Дозвільний орган дає резолюцію на безпеку та ефективність підконтрольних категорій тільки після ретельної експертизи.
Аптечний бізнес
На 99% є приватним, але працює за суворого контролю Народного фонду здоров’я (NFZ) та Міністерства охорони здоров’я:
- Є список препаратів, медичних приладів і допоміжних реабілітаційних засобів, що відпускаються клієнтам зі значними знижками чи безкоштовно: в залежності від категорії (групи здоров’я) та важкості захворювання.
- Право на пільгове придбання лікарських засобів мають діти до 18 років, вагітні, інваліди з тимчасовою чи повною втратою працездатності, ветерани Другої світової війни.
- Виділено препарати вузькоспецифічної дії, витрати на які компенсуються на 30-50% – для донорів крові, клітин, тканин і органів (кісткового мозку, нирок, печінки). Якщо потрібних препаратів немає в наявності в межах країни, Народний фонд здоров’я повністю бере на себе їх придбання та доставку.
- В аптеці має бути зареєстровано на постійне обслуговування не більше 3 тисяч застрахованих пацієнтів.
Споживчі особливості аптечного обслуговування:
- Велика частина препаратів є рецептурною. З ними трапляються неприємності: нерозбірлива чи помилкова назва, тимчасова недоступність у реєстрі. Це серйозна проблема для пацієнта. Необхідно знову записуватися до лікаря і чекати на візит, оскільки фармацевт не наважиться дати аналог препарату або підібрати інший зі слів пацієнта і без дозволу лікаря.
- Більшість аптек працює у короткому режимі – з 8 до 16-17 по буднях, і лише іноді кілька годин у суботу. В неділю працюють тільки цілодобові чергові аптеки.
- Поки що в аптеках працюють техніки-фармацевти після дворічного навчання та обов’язково – один керівний магістр-фармацевт, але є стійка тенденція до відмови від персоналу середнього рівня для забезпечення більш кваліфікованої допомоги.
- Дуже жорсткими є вимоги щодо зовнішнього вигляду фармацевта: під забороною тату та пірсинг на видимих місцях, яскравий макіяж, агресивні, кричущі стрижки та фарбування. Дозволяється лише мінімум неяскравих дрібних прикрас, не схвалюються щетина та розпущене волосся.
- Дуже популярні Інтернет-аптеки – вони на шостому місці за відвідуваністю та використанням серед населення.
- Більшість аптек – це мережеві організації.