
Розвиток телемедицини в Польщі: для телеконсультацій уводяться вікові обмеження
Із дня на день набуде чинності розпорядження міністра охорони здоров’я Польщі, яке вводить вікові обмеження для телеконсультацій, надаваних в основному в первинній ланці. Незабаром консультація на відстані буде доступна тільки пацієнтам віком від 7 до 64 років, за деякими винятками.
На сьогоднішній день МОЗ не опублікував остаточної версії постанови. Підсумковий документ має бути підписаний завтра. Згідно із проєктом, у випадку з маленькими дітьми та літніми пацієнтами телеконсультація буде можлива, тільки якщо їм знадобиться рецепт для продовження лікарської терапії, замовлення на медичні пристрої, якщо вони вже були раніше призначені і їх використання необхідно продовжувати.
На думку медиків, це обмежить доступ до зручної форми контакту з лікарем, якої в багатьох ситуаціях буває достатньо. У зв’язку з тим, що польські лікарі сприйняли документ критично, 1 березня під час пресконференції міністр охорони здоров’я Адам Недзельський обіцяв, що можливості телеконсультацій збережуться для маленьких дітей, а для літніх пацієнтів будуть уведені деякі обмеження.
«Я говорю про випадки конкретних хвороб, про конкретні ситуації, коли телеконсультація не може забезпечити якість медичної послуги на достатньому рівні. Ми також сформулюємо положення, згідно з якими пацієнт буде мати право вимагати візиту до лікаря», – проінформував голова МОЗ.
Раніше пресслужба міністерства повідомляла, що оцінка стану здоров’я дітей і людей похилого віку повинна відбуватися безпосередньо в офісах, при цьому для них має бути дозволена телеконсультація при продовженні рецептів, виданні відповідних довідок, замовлень на постачання медичних виробів як продовження постачань цієї продукції.
В обґрунтуванні до проєкту розпорядження зазначене таке: «Метою змін є розширення доступу до послуг, надаваних на рівні первинної медико-санітарної допомоги при безпосередньому контакті з медичним персоналом. Нововведення приведуть до обмеження ситуацій погіршення здоров’я через несвоєчасну діагностику захворювання або незастосування відповідних діагностичних і терапевтичних процедур у відношенні дітей і людей похилого віку».
Крім того, на думку деяких польських юристів, телеконсультації не завжди безпечні для лікаря. Лікарі, що здійснюють телеконсультації, повинні пам’ятати, що вони сполучені з більшим ризиком, ніж візит пацієнта до кабінету лікаря. Річ у тім, що юридичне бюро недавно займалося скаргами пацієнтів.
«Дистанційні відвідування небезпечні в плані точної діагностики. У зв’язку з тим, що польське законодавство не диференціює критерії оцінки правильності поведінки лікаря залежно від типу відвідування, слід прагнути до проведення стаціонарних відвідувань, оскільки вони більш безпечні для лікаря», – говорить доктор юридичних наук Радослав Тимінський, адвокат, що спеціалізується на захисті лікарів та юридичних послугах для медичних установ і лікарів-практиків.
Юристи рекомендують, щоб відвідування онлайн дозволяли лікареві бачити й чути пацієнта. На практиці ж лікарі використовують різні засоби дистанційного зв’язку для онлайн-візитів. З погляду юридичної безпеки лікаря, кращим варіантом є онлайн-візит, який дозволяє передавати зображення та звук у реальному часі. Це дає можливість не тільки зібрати анамнез, але й візуально оцінити стан пацієнта», – додає Тимінський.
За словами юриста, лікар під час електронного візиту повинен ретельно опитати пацієнта та заповнити медичну документацію. «Я знаю клініки, де пацієнти реєструються на телеконсультації кожні 10 хвилин. Це занадто мало, щоб можна було правильно обстежити пацієнта, поставивши докладні запитання та заповнивши медичну документацію», – додає юрист.
«Пацієнтів слід проінформувати про можливість особистого візиту, необхідність терміново з’явитися до лікаря або до відділення невідкладної допомоги у випадку відсутності поліпшення, появи нових симптомів або загострення існуючих. Цей простий захід захистить лікаря від претензій пацієнта, що він не був обізнаний про щось важливе», – говорить Тимінський.
Лікар повинен пам’ятати, що пацієнт може записувати електронний візит. Візити також можуть бути записані лікарями, але після отримання згоди пацієнта. «Записи повинні зберігатися як додатки до медичних записів, оскільки вони дозволяють об’єктивно оцінювати інформацію, надану лікареві пацієнтом, і рекомендації, видані лікарем», – додає адвокат.